Mange stitunneller er etableret for 30 – 50 år siden. Typisk er de meget funktionelle og består næsten altid af en lang grå betonkonstruktion. Der er ingen kunstudsmykning, og lyset er kun det mest nødvendige funktionslys – hvis det altså er ordentligt vedligeholdt.
Cyklisterne oplever et mørkt og utrygt forløb, hvor graffiti er den eneste dekoration. I værste fald betyder utrygheden, at nogle fravælger at tage cyklen. Planlæggerne vælger ofte at etablere stibroer i stedet for stitunneller, men det løser ikke problemet med alle de gamle konstruktioner.
Det har hollænderne nu en løsning på. I byen Borne er det netop lykkedes at få lavet en opgradering af en af disse gamle utrygge stitunneller. En 115 meter lang tunnel er gjort lys og indbydende ved hjælp af LED lys og en komplet beklædning med keramiske stålplader, som er meget graffitiresistente.
Projektet har kostet 2,6 mio. kr., og der er meget positive reaktioner fra cyklisterne.