Cykeltrafikken i Odense er på vej op. Nye tal fra Danmarks Tekniske Universitet viser, at andelen af cykelture i Odense er steget fra 22 % til 24 % på 1 år. Det svarer til, at odenseanerne i alt tager cyklen 12.000 gange ekstra om dagen. Transportvaneundersøgelsen er et middeltal for årene 2012 – 2014. At DTU’s tal er stigende, kan ses i sammenhæng med, at cyklisme er kommet på dagsordenen igen i Odense, blandt andet gennem Odense Kommunes mobilitetsplan. Bymidten er forandret til cyklisternes fordel ,og Supercykelstinettet rulles ud flere steder.
Der er kommet øget fokus på cyklisme i Odense. Odense Kommune har ambitioner om, at byen skal være et attraktivt sted at være cyklist, så endnu flere i fremtiden vil vælge cyklen til. Det kommer til udtryk i kommunens nye cykelhandlingsplan for 2015 – 2018.
Med de nye tal fra DTU er cykelhandlingsplanens mål om, at 25 % af alle ture skal foregå på cykel, også inden for rækkevidde. Visionen om at nå 30 % på sigt er nu realistisk, og betegnelsen ’Odense Cyklisternes By’ får større troværdighed.