Mange stitunneller er etableret for 30 – 50 år siden. Typisk er de meget funktionelle og består næsten altid af en lang grå betonkonstruktion. Der er ingen kunstudsmykning, og lyset er kun det mest nødvendige funktionslys – hvis det altså er ordentligt vedligeholdt.
Cyklisterne oplever et mørkt og utrygt forløb, hvor graffiti er den eneste dekoration. I værste fald betyder utrygheden, at nogle fravælger at tage cyklen. Planlæggerne vælger ofte at etablere stibroer i stedet for stitunneller, men det løser ikke problemet med alle de gamle konstruktioner.
Det har hollænderne nu en løsning på. I byen Borne er det netop lykkedes at få lavet en opgradering af en af disse gamle utrygge stitunneller. En 115 meter lang tunnel er gjort lys og indbydende ved hjælp af LED lys og en komplet beklædning med keramiske stålplader, som er meget graffitiresistente.
Projektet har kostet 2,6 mio. kr., og der er meget positive reaktioner fra cyklisterne.

Austin – USA’s cykelby
marts 08, 2023
Farvet lys på SuperCykelstien
september 15, 2022
Farver på asfalten redder cyklisterne
maj 16, 2022
Strategisk planlægning af cykelinfrastruktur
maj 16, 2022
Cykelseminar 2022
marts 03, 2022
SuperCykelstier i Odense
november 30, 2021
Faktaark om cykeltrafik
september 01, 2021
Herning Cykler
juni 25, 2021
Ny cykelrute på Filosofgangen i Odense
januar 07, 2021