Cyklisterne i Odense kan se frem til længere grønt lys, hvis regnen siler ned. Som den første by i Norden har Odense opsat en regnsensor på SuperCykelstien mellem centrum og universitetet, der giver op til 20 sekunders længere grønt lys i regnvejr.
Regnsensoren er opsat i krydset Rødegårdsvej/Østerbæksvej, og den fungerer således, at sensoren opfanger mængden af regn, mens to radarer kigger 70 meter hen ad Rødegårdsvej i begge retninger. Når de registrerer cyklister på vej mod krydset, bliver tiden med grønt lys forlænget, hvis det er regnvejr. Cyklister kan læse om funktionen ved stopstregen, og de får et kvitteringslys, når funktionen er aktiveret.
Regnsensoren sikrer længere grønt lys til cyklisterne, mens biler i tværgående retning vil opleve lidt kortere perioder med grønt lys. De vil dog aldrig opleve at vente mere end højst 20 sekunder ekstra på cyklisterne. Det er forventningen, at dette kun vil ske 1 – 3 gange om måneden på vej til eller fra arbejde.
Det handler om at gøre det lettere at vælge cyklen, hvis bilen ikke er en nødvendighed, og her er regnsensoren en smart teknologi, som gør hverdagen bedre for cyklisterne. Hvis det bliver en succes, kan der komme regnsensorer i flere kryds i Odense.
Vores ambition er at gøre Odense til Danmarks bedste cykelby, og så skal der noget ekstra til. Her er grønt lys i regnvejr en god løsning, for hvis nogen skal vente i regnen, er det mest fair, at det er bilisterne, som trods alt sidder i tørvejr. Så kan cyklisterne komme hurtigt af sted!
siger Troels Andersen, Projektleder for Cyklisternes By.
Se TV Avisens dækning af nyheden: https://www.dr.dk/tv/se/tv-avisen/tv-avisen-2016-04-27-2?queryhash=!%2F00%3A10%3A54